UITLEG SPUITEN EN RESTAURATIE VAN UW PROJECT

RESTAURATIE van een ZÜNDAPP 517/529
Deze handleiding is feitelijk een aanvulling van onze info: "Zelf Restaureren"

Bij een Zündapp gaat het vaak meteen al fout bij het aanbrengen van de grondlak omdat een Zündapp, maar ook sommige andere voertuigen of objecten (deels) van ALUMINIUM zijn gemaakt.
In tegenstelling tot staal hecht een standaard product zoals grondlak slecht op aluminium, waardoor er al héél wat projecten mislukt zijn, simpelweg omdat niemand u dat vertelt bij de bouwmarkt of automaterialenzaak!

Middels deze handleiding wil DE ZUNDAPPMAN u stapsgewijs adviseren hoe u het beste eindresultaat kunt bereiken.
Gezien de huidige prijzen die voor een goed gerestaureerde Zündapp worden betaald, is het gebruik van de juiste producten altijd lonend, en verdient u dit prijsverschil meermaals terug aan de méérwaarde!

Hier volgen de afwijkende handelingen voor Zündapp t.o.v. "normale" restauraties:

1 . Spuit alle aluminium delen na deze geheel blank gemaakt te hebben, eerst in een epoxyprimer of een etching primer.
2 . Gebruik altijd een 2 componenten plamuur, en géén 1K plamuren; deze geven ALTIJD aftekening in het eindresultaat door hun thermoplastische basis! Een klein potje 2K plamuur van 500G kost maar enkele € ’s, en is genoeg voor uw project.

Kleuren (met verfspuit of in spuitbussen) van Zündapp’s zijn door de jaren heen in een groot aantal kleuren geleverd. 
De Zundappman heeft vrijwel alle kleuren die op de NL markt verkrijgbaar waren in het programma.
De destijds door Zündapp gebruikte laksoorten worden echter niet meer geproduceerd, waardoor met name metallic kleuren altijd een fraaier uiterlijk zullen hebben dan de originele kleur!

 “Origineel” is overigens een rekbaar begrip;
Niet alleen zijn er door de jaren heen per kleur nogal wat nuanceverschillen geproduceerd, door het ontbreken van een blanke laklaag over de metallic verkleurden sommige kleuren ook zéér snel. 
Met name bij de 529 serie, waarbij gebruik wordt gemaakt van transparant “lasur” kleuren is dit het geval.
Ook de seringa paars en de “goudhaan” kleuren verbleekten snel naargelang er meer zon op scheen.

 De Zundappman levert kleuren die na meting met een kleurcomputer zijn vastgesteld a.d.h.v. nog nieuwe, originele Zündapp onderdelen in fabriekslak, omgezet naar onze moderne laksystemen.
Dat kan na 35 jaar dus betekenen dat de geleverde kleur niet geheel gelijk is aan de kleur van uw eigen Zündapp
Bijspuiten i.p.v. overspuiten blijft om die reden bijna altijd zichtbaar!

 Feitelijk wordt uw Zündapp dus eigenlijk TE MOOI; maar goed, of dat erg is?

2K Blanke lak (met spuitpistool of in spuitbussen)
1 . Gebruik altijd een 2K blanke lak.
Naast benzinebestendigheid bezit 2K blanke lak een uv-blocker tegen verkleuring.
500 ML + verharder is voldoende om alle kleurdelen in de blanke lak te zetten.

Professionele producten zitten in verpakking van 1L of 500ML, maar zijn niet of nauwelijks duurder dan bijwerken met spuitbussen.
U koopt echter véél meer producten en véél minder drijfgas.

Hoeveel heeft u nodig? (Bij verfspuit gebruik)

1L Epoxyprimer of 1L Etchprimer + verharder (voldoende voor 2 Zündapps)
1L Grondlak grijs + verharder + verdunning (voldoende voor 2 Zündapps)


Bij kleuren Seringa of Lemon gelb 500ML witte grondlak (spuitbus) bijbestellen i.v.m. witte onderkleur voor deze kleuren
0,5L metallickleur (bij 2-kleurig 0,25L kleur + 0,25L BC zwart) + 1L universele verdunning

Bij 2K unikleuren 0,5L kleur + 0,25L verharder bestellen (geen blanke lak nodig!)
Bij metallic kleuren ook 1L Blanke lak + 0.5L verharder bestellen

Geen compressor of verfspuit? Voor het restaureren van 1 Zündapp hebt u nodig:
1x spuitbus 450ML Etchprimer of 400ML Epoxyprimer (voor aluminium delen)
2x spuitbus 450ML grondlak donkergrijs (bij Seringa paars ook 1x WIT bijbestellen!)
3x spuitbus 400ML kleur (of 2x kleur + 1x zwart bij een 2-kleurige )
1x spuitbus 400ML hoogglans wit (eventueel, t.b.v. achterspatbord)
2x spuitbus 500ML 2K blanke lak (of budget: 2x 400ML 1K blanke lak + 200ML 2K blanke lak)

 De Zundappman levert 2K spuitbussen blanke lak waarin een patroon verharder is ondergebracht.
Deze spuitbussen zijn uniek, tot voor kort was het onmogelijk om op DHZ niveau met 2-komponent producten te werken.
Spuit in elk geval de tank met een 2K blanke lak; de kans op loslaten is hier het grootst! (bij knoeien met tanken)
Hiervoor heeft De Zundappman een kleine spuitbus 2K blank van 200ML.

Deze bussen zijn 2x zo duur als een 1K blanke lak, maar:
Het gebruik van deze spuitbussen geeft een eindresultaat dat niet te onderscheiden is van een professioneel gespoten blanke lak!

Allemaal gelukt?
Proficiat! Stuurt u een fotootje voor onze verzameling?

B.v.d!